Meditsiiniuudised küsis neljalt haiglalt, kas neil tegutseb patsientide nõukoda, mis küsimustega koda tegeleb ning millist kasu haigla arengule ja patsientidele toob.
- Fotol: Tartu Ülikooli Kliinikumi patsientide nõukoja esimees Triin Paaver. Foto: Erakogu
Tartu Ülikooli Kliinikumi patsientide nõukoja esimees Triin Paaver
Kliinikumi patsientide nõukoda (KPN) loodi 2019. aastal eesmärgiga kaasata tervishoiuteenuste arendamisse patsiendid ja nende lähedaste esindusrühm. Nõukoja liikmetelt oodatakse oma arvamuste, ettepanekute ja kogemuste jagamist olenemata, kas selle aluseks on positiivsed või negatiivsed kogemused.
Nõukoja liikmed kohtuvad Tartu Ülikooli Kliinikumi esindajatega igakuiselt, sealjuures osaleb igal kohtumisel ka juhatuse liige Ilona Pastarus. Koosolekutel arutatakse nii kliinikumi kui ka liikmete poolt tõstatud teemasid patsiendi rahulolu mõjutavate tegevuste osas ning tehakse ettepanekuid patsiendikeskse tervishoiuteenuse arendamiseks.
Patsientide nõukoda annab kliinikumi tegevustele ja plaanidele patsiendipoolset vaadet. Nii on nõukoda näiteks andnud sisendeid nii kliinikumi arengukavale, kliinikumi kanalite patsiendiinfole ja patsiendi rahulolu küsitlustele.
KPN ettepanekul on loodud ka näiteks patsiendiohutusjuhtumite registreerimise võimalus patsientidele ja lähedastele, loodud videokõnede võimalus eakatele patsientidele ning kuvatakse haiglamenüüd kliinikumi kodulehel. KPN igal ettepanekul, nii väiksemal kui suuremal, on mõju teiste patsientide kogemusele kliinikumis.
KPN eelmisel aastal patsiendisõbraliku teo konkursi kliinikumis. 2023. aastal laekus konkursile 29 patsiendisõbralikku tegu ja tänuavaldust. Kliinikumi patsientide nõukoja poolt nimetati aasta teoks „Patsiendisõbralikud tegevused 2. intensiivravi osakonnas“, mille hulka kuulusid nt patsientide lähedaste kaasamise projekt, intensiivravipäeviku pidamine patsiendi jaoks, patsiendi juubeli tähistamine intensiivravis. Rahvahääletuse tulemusel valiti patsiendisõbralikuks teoks „Pallirada lastekliiniku teejuhisena“.
KPN on kaasatud ka erinevatesse projektidesse kliinikumi-väliselt. Meie liikmed on osalenud uue terviseportaali arendamisel, tervisekassa raviteekondade juhendi töötubades, mh andnud ka patsiendilugudega sisendeid Tartu Ülikooli „Patsiendiõpetuse“ õppeainele.
Kliinikumi algatatud patsientide nõukoja kaasamise praktika on senini hästi toiminud ja soovime sama entusiasmiga jätkata.
Ida-Viru Keskhaigla patsientide nõukoja esinaine Helin Metsatalu:
Ida-Viru Keskhaigla juures tegutseb patsientide nõukoda 2022. aastast.
Patsientide nõukoda on kaheksaliikmeline haigla juures tegutsev IVKH patsientide ning nende lähedaste esindusrühm, mille liikmed panustavad nõukoja tegemistesse vabatahtlikkuse alusel. Patsientide nõukoja eesmärk on patsientide ja nende lähedaste kogemuste, arvamuste ja ettepanekute rakendamine tervishoiuteenuste osutamiseks ja arendamiseks haiglas ning läbi selle edendada inimesekeskset teenuseosutamist Ida-Viru Keskhaiglas.
Patsientide nõukoda annab sisendeid haigla tervishoiuteenuste arendamiseks, patsientide ja nende lähedaste haiglakogemuse parandamiseks, patsientide ja haigla töötajate koostöö edendamiseks ning patsiendivaatest patsienditeekondade kujundamiseks ja arendamiseks.
Oluline on see, et patsientide nõukoja liikmed on andnud suure panuse Ida-Viru Keskhaigla välise infograafika lahenduse väljatöötamisse, välisveebi uuendamisse, juubelikonverentsi korraldamisse ja läbiviimisesse.
Lisaks on patsientide nõukoja liikmed koostanud patsientidele praktilise meelespea, milles andsid soovitusi, milliste tervisemuredega on parem pöörduda perearsti poole ja milliste tervisemuredega on parem pöörduda EMOsse. Haiglas toimuvatel koosolekutel arutavad patsientide nõukoja liikmed ja haigla juhatus muuhulgas patsientide ja tervishoiutöötajate vahelist koostööd ja selle parendamise võimalusi.
Regionaalhaigla innovatsiooni ja rahvusvaheliste suhete juht Terje Peetso
Regionaalhaigla Patsiendinõukoda koguneb vähemalt neli korda aastas et arutada patsientide ja haigla koostööd edendavaid teemasid.
Nõukoda on loodud regionaalhaigla kliinikute, tugiteenuste ning patsientide organisatsioonide koostöö edendamiseks, tagasiside kogumiseks, soovituste andmiseks regionaalhaigla arengukava protsessi ningpatsiendikeskse tervishoiuteenuse arendamiseks. Eelnevast tulenevad ka arutamisele tulenevad teemad.
Sel aastal on nõukoda käsitlenud patsienditeekondi ning toodi välja olulisemad teemad haigla iga-aastases kestlikkusaruandluses. Aprillikuisel kohtumisel on peateemaks 2023. aasta tegevuse kokkuvõte. Lisaks tutvutakse taastusravikeskusega. Septembris toimub kohtumine Läänemaa Haiglas. Kokkuvõte seni toimunud kohtumistest on kättesaadav
siin.
Pärnu Haigla Patsientide nõukoja liige Aive Hiiepuu.
Pärnu Haigla patsientide nõukoda annab haiglale juurde neutraalset patsiendivaadet. Näiteks erinevate patsientidele mõeldud infomaterjalide vormistamisel; patsienditeekondade loomisel, majas viitade paigutamisel ja paljudel muudel teemadel.
Ühel viimastest nõukoja koosolekul arutlesime elavalt näiteks selle üle, kuidas suurendada arstide ja patsientide vahelist mõistmist, seeläbi koostööd ja parandada ravitõhusust, kuidas vastata mõlema poole ootustele ja soovidele.
Juunis on tulemas Patsiendiohutuse päev ja planeerime koos ka selle ettevalmistamist ja läbiviimist.
Kui rääkida konkreetsemalt tööplaanist siis 2024. aastal on muuhulgas kavas kaasata liikmeid haiglapatsientide kaasamise standardi loomisesse, koos rakendada töösse interaktiivne majajuht, saada sisend infomaterjalide loomisesse, anda patsiendivaadet raviteekondade loomisel ja muidugi lahendada jooksvaid küsimusi. Jagame omavahel regulaarselt infot, arutleme aktuaalsetel teemadel ja toome uusi teemasid ka koosolekuaruteludel sisse.
Patsiendinõukojast saadavat sisendit on raske ülehinnata, sest see on väga väärtuslik väliine vaade motiveeritud kohalikelt inimestelt.
Narva haigla patsiendikogemuse juht Tatjana Kanaš
Narva haiglas on plaanis alates selle aasta juunist käivitada patsientide nõukoda.
Hetkel tegeleme haiglapatsientide ja nende sugulaste huve esindava nõukoja moodustamisega.
Oleme seni olnud üsna ettevaatlikud selle osas, et patsiendid ja pereliikmed saaksid ja peaksid mängima olulist rolli meditsiinivigade ennetamisel. Selline ettevaatlik lähenemine on olnud täiesti alusetu, sest patsientide kaasamine organisatsiooni tegevusse, näiteks patsientide nõukotta, võib aidata süsteemil muutuda patsiendikesksemaks ja ausamaks.
Esimesel kohtumisel on kavas esitada patsientide nõukoja loomise idee, selle töökorralduse esialgne versioon ning määrata nõukoda esimees. Arutatakse osapoolte vastastikuseid ootusi, ülesandeid ja erinevate infokanalite kättesaadavuse parandamist.
Seotud lood
Meditsiiniuudiste talvistel veebiseminaridel anname tervishoiutöötajatele teadmisi vaimse tervise ja pearingluse teemal. NB! Kalender täieneb jooksvalt!