Sotsiaalkindlustusameti lasteabitelefoni 116 111 pöördumiste arv tegi 2022. aastal rekordi, vahendab sotsiaalkindlustusamet.
- Sotsiaalkindlustusameti lasteabitelefoni kasutajate arv on tõusutrendis. Foto: Schutterstock
Kui 2021. aastal oli aasta peale kokku 12 855 pöördumist, siis mullu pöörduti lasteabisse 16 133 korral. Pöördujatest 44% vajasid lasteabilt infot või emotsionaalset tuge, nõustamist, 37% pöördumistest olid seotud abivajava ning 5% hädaohus oleva lapsega.
Sotsiaalkindlustusameti lasteabi teenuse juht Kai Hallik põhjendab pöördumiste tõusu inimeste teadlikkuse kasvuga, millele aitas kaasa sügisel toimunud lasteabi sotsiaalmeedia kampaania. „Inimesed märkavad probleeme ja julgevad murede korral meiega ühendust võtta. Tänu sellele saame oluliselt kiiremini teada lastest, kes vajavad abi või on hädaohus ning saame neid aidata," rääkis Hallik.
Lapsed pöördusid 2022. aastal lasteabisse 2745 korral, neist 413 korral tunti muret sõbra pärast. Erinevalt varasemast eelistasid lapsed mullu helistada (51%), kuid suur hulk lapsi kasutas ka veebivestluse võimalust (45% ). 51% pöördunutest olid 14-17aastased.
2022. aasta peamised pöördumise teemad olid väärkohtlemine (23%), lapse kasvatamise küsimused (18%), lapse vaimne tervis ja heaolu (12%), suhted (10%) ja hooldusõigus (7%). Sarnaselt 2021. aastaga võtsid lasteabiga ühendust lapsevanemad (19%). Teine suurem grupp olid lapsed (17%).
Halliku sõnul oli varaem helistamine täiskasvanute esimene valik, siis eelmisel aastal otsustasid ka lapsed helistada veebisuhtluse asemel. "Helistades saab end pikemalt ja selgemalt väljendada ning võimalus üksteist valesti mõista on väiksem. Kirjutades ei ole kuulda toetavat hääletooni, mida emotsionaalset tuge vajav laps vajab,“ ütles Hallik.
Lasteabi nõustajad nimetavad kõige raskemateks juhtumiteks neid, kus laps helistab suitsiidimõtetega. Möödunud aastal oli selliseid pöördumisi kokku 184, neist 50 edastati häirekeskusele.
•Lasteabitelefon 116 111 töötab ööpäevaringselt ja sellele numbrile helistades võib jääda anonüümseks. Telefonile vastavad lastekaitsealase ettevalmistusega ja praktilise nõustamiskogemusega nõustajad. Pöördumised salvestatakse.
•Kui liin on kinni, siis helistatakse tagasi.
•Lasteabi meiliaadress on
[email protected]•Veebivestlust saab alustada lasteabi
kodulehelt.•Lisaks viib lasteabi meeskond läbi ennetusloenguid ja töötubasid. Huvi korral võib võtta ühendust.
Lisainfo:
Kai Hallik, sotsiaalkindlustusameti lasteabi teenuse juht,
[email protected]