Kui varem oli igal tervishoiutöötajal isiklik kittel, siis tänapäeva haiglates ja kliinikutes kasutatakse üha enam renditavaid tööriideid, mis on jagatud, kuid hügieenilised ja alati jälgitavalt hooldatud. Tööriiete korrektne hooldus on meditsiiniasutustes hädavajalik – see aitab vältida bakterite, viiruste ja muude haigusetekitajate levikut ning tagada ohutuse nii personalile kui patsientidele. Kaasaegne tehnoloogia võimaldab kogu protsessi digitaliseerida ja vähendada riske miinimumini.
Haiglate ja teiste tervishoiuasutuste jaoks on tööriiete nõuetekohane hooldus äärmiselt oluline. Lisaks korrektsele välimusele tagab see muuhulgas, et tööriietes ei pesitse baktereid, viiruseid ja muid haigusetekitajaid, mis võivad ohustada meditsiinitöötajat ja patsienti. Kaasaegne tehnoloogia viib digitaliseerimisega ohud miiminumini.
Aastakümneid tagasi sellele teemale nii teadlikult ja teaduslikult ei lähenetud. Väga paljud haiglate, kliinikute, hooldekodude ja muude asutuste töötajad pesid oma rõivaid kodus. See on aga ohtlik - haigetega kokku puutunud riietes võivad peituda bakterid ja viirused, mis koju viies nakatavad ka töötaja pereliikmeid. Kangakiudude vahel peituvad mikroorganismid ei pruugi koduse pesu käigus hävida. Lisaks on koduse pesuga väga keeruline vabaneda haiglatööga kaasnevatest spetsiifilistest plekkidest, mis võib riide rikkuda.
Täielikult digitaliseeritud tööriiderendi abil on tänapäeval võimalik ohte vältida, kuna tööriiete hooldust saab sel viisil täielikult monitoorida. Rääkimata jätkusuutlikkusest, mida tööriiete rentimine võrreldes ostmisega endast kujutab. Meditsiiniasutustel tekib digitaliseerituse teel ülevaade hooldusest kui ka kindlus, et kasutatakse nõuetele vastavaid hooldusjuhiseid. Protsess sarnaneb kullerifirma pakisaatmisega – kasutaja saab ööpäevaringselt jälgida tööriide hooldusteekonda.
Kiibistatud riietega saab digitaalselt jälgida korrektset hooldust
Tänapäeval on aga teadlikkus tõusnud ning tervishoiuasutused kannavad hoolt selle eest, et töötajad oskaksid end ja oma lähedasi koduse pesuga kaasnevate riskide eest kaitsta. Lindströmi tööriiete renditeenus osutunud paljude asutuste jaoks tõhusaks viisiks, kuidas tagada, et kantud tööriided saavad hügieeniliselt puhtaks. Kõik Lindströmi tööriided on varustatud RFID-kiibiga, mis võimaldavad jälgida, kas riideese käib nõuetekohase regulaarsusega hoolduses või mitte.
Lindströmi kliendid, kes on rendivad oma töötajatele nimelisi tööriideid, saavad iseteeninduskeskkonnas alati jälgida, kas kõik tööriided käivad graafikujärgselt pesus. Kui mõni komplekt riideid pole juba mitu nädalat või kauemgi meie pesumajja jõudnud, siis saab haigla tuletada selle komplekti kandjale meelde töörõivaste hoolduse reegleid.
Kiibitud rõivaste kohta kättesaadav info aitab tagada korrektsemat rõivahooldust ka asutustes, kus tööriided on rentaablilt ühiskasutuses. Sellisel juhul puuduvad andmed küll konkreetse töötaja kohta, kuid probleem on siiski nähtav ning haigla personal saab teha oma meeskonnas rohkem selgitustööd.
Pikem eluiga ja kvaliteetne hooldus
Kui kodus pesevad inimesed üldjuhul tumedat ja heledat pesu kas nii-öelda tavalise või käsipesuprogrammiga, siis Lindström sorteerib kõik tööriided ka vastavalt mustuse tüübile. Nakkusohuga osakondadest laekuvad tekstiilid pesumajja isegi lahustuvates pesukottides, et ükski inimene ega kõrvaline ese haigustekitajatega kokku ei puutuks.
Lindström kasutab kümneid erinevaid programme ja spetsiaalseid pesuvahendeid, mille abil tagatakse erinevatele töörõivastele „erikohtlemine“. Rõivaid pestakse vähemalt 70-kraadise kuumusega, et kõik neis pesitsevad bakterid häviksid.
Selline hooldus aitab töörõivastel ka kauem vastu pidada. Paljusid üllatab, et kuigi Lindström peseb ja kuivatab rõivaid väga kõrge temperatuuriga ning koduse pesuga võrreldes palju tihedamalt, peavad rõivad tööstusliku pesu korral kauem vastu. Üks levinud “kangatapja” on pesuloputusvahend, mis reklaamitud pehmuse asemel teeb kanga hoopis hapraks.
Lindströmi meditsiinitöötajate tööriiete keskmine eluiga on kolm aastat ning mõned hästi hooldatud rõivad suudavad ringluses vastu pidada isegi viis aastat. Koduse pesu korral kasutavad paljud pesuloputusvahendit, tänu millele muutub riie tervishoiuasutuste kvaliteediklassi mõistes kõlbmatuks vaat et poole kiiremini. Kui kangas hakkab rebenema ja plekid ei tule enam välja, siis tuleb kõlbmatuks muutunud rendiriie asendada. Ja see on haiglale suur kulu, mida Lindströmi tööstuslik hooldus aitab ära hoida.
Meditsiiniasutused eeldavad mugavust, paindlikkust ja professionaalset muljet
Tööriiete täisteenuse puhul on peamine kasutegur siiski see, et tervishoiuasutused ei pea muretsema tööriiete hoolduse, varude ega paranduste pärast. Lindström tagab, et alati on olemas piisav hulk tööriideid, mis vastavad asutuse vajadustele. See vähendab ka haiglameeskonna halduskoormust: riiete pesemise korraldamine, parandamine ja logistika on kõik teenuseosutaja poolt efektiivselt korraldatud. Vajadusel saab haigla töötajate riiete hulka paindlikult suurendada või vähendada, ka töötajate arvu muutudes.
Läänemere Hambakliiniku turundusjuht Albina Vimb kinnitab, et nende jaoks on tööriietus ka oluline osa esmamuljest, mille kliinik oma patsientidele jätab.
“Puhtad, mugavad ja stiilsed riided aitavad välja tuua meie professionaalsust ja tekitada usaldust. Töötame Lindströmi rõivaste renditeenusega, sest see on mugav ja võimaldab meil keskenduda olulisele - tööle patsientidega. Rõivad on kohandatud meie töötajate mõõtudele, et nad oleksid mugavad. Pesu pesemine ja kohaletoimetamine on korraldatud professionaalselt ja katab korraga kahe meie kliiniku vajadused,” selgitab ta.
Kliiniku jaoks on oluline, et nad ei pea muretsema rõivaste hooldamise pärast. Kui tööriided saavad mingil põhjusel kahjustada ning neisse tekivad augud või kriimustused, hoolitseb Lindström nende parandamise või vormiriietuse väljavahetamise eest. Kui kliinikusse tuleb uus töötaja, korraldab Lindström uue vormiriietuse tellimise täielikult digitaalse süsteemi kaudu. “See säästab meie aega ja muudab protsessi kliiniku jaoks lihtsaks,” lisab Albina Vimb.
Lisaks vormiriietusele tellis Läänemere Hambakliinik Lindströmist ka patsientide ooteruumidesse kliiniku logodega disainvaibad ja nende hoolduse. Disainvaip toetab kliiniku ühtset visuaalset identiteeti ning muudab tööruumid hubaseks, lisaks on kliinikud tänu logovaipadele ka piltidel äratuntavad.
“Turunduslikust vaatepunktist on personali vormiriietus ja sellised sisekujunduselemendid nagu disainvaibad meie üldisele kuvandile kasulikud. Patsiendid näevad, et kliinik hoolitseb iga detaili eest ja see tekitab patsientides õigustatult usaldust. Oleme sellise partnerlusega rahul, sest see ei lahenda mitte ainult organisatsioonilisi küsimusi, vaid aitab meil ka osutada kõrgetasemelist teenust,” selgitas Vimb.
Jätkusuutlikkus on saamas üha olulisemaks
Lindströmi tööriiete renditeenus kannab tööriiete elutsükli lõpus hoolt ka riietele korrektse käitlemise eest. Selle asemel, et iga asutus peaks ise muretsema kulunud riiete hävitamise pärast, saadab Lindström need hoopis keskkonnasõbralikku ringlusesse – need lähevad taaskasutusse tekstiilirendi kujul või ümbertöötlemisele, ja seda digitaalselt jälgitaval moel.
See võimekus on saamas tervishoiusektoris üha olulisemaks, sest jätkusuutlikkus on ka meditsiiniasutuste jaoks kujunenud väga oluliseks faktoriks. On valdkondi, kus ühekordsed tooted tekitavad paratamatult prügi. Näiteks on ebatõenäoline, et maskid ja kummikindad lähitulevikus tekstiilist alternatiivi leiavad. Küll aga otsib Lindström juba täna koos Eesti suurima haiglaga asendust ühekordsetele operatsioonimütsidele ning toimiv lahendus on juba käeulatuses.
Mõttemustrite murdmine
Kõik töötajad ei pruugi alati koduse pesu ohte aga mõista ning haiglad teevad jätkuvalt selgitustööd, et tõsta teadlikkust tööstusliku hoolduse vajalikkusest.Tööriiete renditeenuse käivitamise järel pidi koduse töörõivaste pesu pooldajatega arutelusid pidama ka Elva Haigla haldusjuht Ülle Kõrv. Kuna valdav osa Elva Haigla enam kui 600 rõivaesemest on ühiskasutuses, leidus tema sõnul töötajaid, kes tahtsid neile sobivad tööriided „reserveerida“ endale, hoides neid oma kapis ja pestes neid kodus.
„Tervishoiuasutuses on selline praktika lubamatu. Tegime põhjalikku selgitustööd ja oleme väga lähedal selle iganenud mõttemustri murdmisele,“ kinnitas haigla esindaja, kelle sõnul on valdav osa töötajatest ühiskasutuses rõivastega tänaseks ära harjunud.
„Meie kliendihaldur tõi väga õige analoogi. Hotellis ööbides eeldame, et voodipesu on puhas, säravvalge, pehme ja triigitud, aga me ei eelda, et meile ja igale järgmisele külastajale antakse uhiuued linad. Rõivad tunduvadki uhiuued ja neil pole ühtegi kandmisjälge, siis miks peaksime neisse umbusuga suhtuma,“ jagas haldusjuht tabavat võrdlust.
Veendu teeninduskeskuse kvaliteedis ise!
Lindströmi teenuseid kasutavad täna mitmed riigihaiglad ja erameditsiiniasutused, teiste seas kuuluvad ettevõtte klientide hulka näiteks Põhja-Eesti Regionaalhaigla ja Elva Haigla ning paljud teised tervishoiu- ja hoolekandeasutused.
Lindström julgustab igat tervishoiuasutust ise töörõivaste tööstusliku hooldusega nii teeninduskeskuses kohapeal kui eLindströmis tutvuma. Seda, et Lindströmi tootmiskompleksides valitsev puhtus ja kord tekitas usaldust ja andis hea ülevaate tööstusliku hoolduse korraldamisest, kinnitas ka Elva Haigla haldusjuht.
„Minu jaoks oli muljetavaldav see, kui professionaalselt Lindström pesuhooldust oma Tartu üksuses korraldab. Olen teinud viimase 15 aasta jooksul koostööd viie teenuseosutajaga ja püüdnud partnereid valides alati võimalusel ka pesumajaga tutvuda. Mõnel juhul on tekkinud küll kõhklus, kuidas saab sellistes oludes üldse pesu hügieenilist puhtust tagada,“ nentis Ülle Kõrv.
Seotud lood
Teame kõik, kui pingelised on arstide ja õdede tööpäevad. Seetõttu on tähtis, et haldusülesanded või lisategevused ei rööviks aega, mis on vajalik tööks patsientidega.
Vähem kui kümme aastat tagasi tegeles valdav osa Eesti haiglatest ja meditsiiniasutustest ise oma töötajate riiete pesemise ja hooldusega. Kui suuremates organisatsioonides oli selleks võimsad pesuköögid, siis paljud väikestes tervisekeskustes ja erameditsiini kabinettides töötavad hambaarstid, perearstid, psühhiaatrid ja teised tippspetsialistid pidid oma väärtuslikku vaba aega pühendama tööriiete pesemisele ja triikimisele.
2025. aasta suve lõpuks valmiva Raja Keskuse toob Tartusse juurde üle 2500 ruutmeetri A-klassi kaubandus-, teenindus- ja büroopinda. Hoone ankurrentnikuks saab Tartu Ülikooli Kliinikum.